محل تبلیغات شما
اکنون که طرح تنفس بهره برداری در جنگلهای شمال جدی گرفته شده است و در آستانه رویکردی جدید از مدیرین جنگل قرار داریم، بعبارتی دیگر طی چند سال آینده در مرحله گذار از مدیریت سنتی گذشته به جنگلداری نوین هستیم، دانشکده های منابع طبیعی و گروه های جنگلداری دانشگاههای کشور نیز می توانند نقش اساسی در ایجاد تغییرات اساسی در دروس دانشگاهی دوره کارشناسی جنگلداری داشته باشند . یعنی متناسب با هر اقلیم طبیعی ایستم جنگل از قبیل مناطق رویشی ایران، دروس کاربردی را ارائه نمایند.
بازنگری در عنوان، سرفصلها و محتوای دروس با اهداف ذیل پیشنهاد می گردد:
1-تربیت نیروی ماهر در امور میدانی بجای تربیت نیروی پژوهشی. یعنی تربیت تکنسین جنگلداری با مدرک لیسانس و بالاتر.
2-مروری بر تمامی پایان نامه های گذرانده شده در ایران و جمع بندی خروجی بدردبخور نتایج تحقیقات دانشگاهی در رشته جنگلداری.
3-تفاهم با  سازمان جنگلها و ادارات کل منابع طبیعی در جهت گذراندن واحدهای عملی دروس دوره لیسانس جنگلداری در عرصه های منابع طبیعی.
4-توجه و تمرکز بر امر دانش عملی و مهارت دانش آموختگان با نتیجه گرایی در اشتغال و تولید و خدمات جنگلداری.
5-پرورش دانش آموخته چند تخصصه با آوردن دروس کاربردی از رشته های مرتعداری(مانند گیاهان داروئی)، باغبانی(تولید نهال و قلمه و گل و گیاه، مدیریت گلخانه و نهالستان،تولید قارچ)، دامپروری(مانند اصلاح نژاد دامداری سنتی، مدیریت جنگل-دام)، آبخیزداری(تثبیت مکانیکی و بیولوژیک خاک)،شیلات(آبزی پروری در مناطق کوهستانی)، ترویج کشاورزی(مشارکت مردم در جنگلداری)
دو نکته اساسی برای رسیدن به اهداف فوق ضروری است:
1-برگزاری دروسی که دارای واحدهای عملی هست می بایست علاوه بر استاد مربوطه توسط کارشناس با تجربه ای که بتواند مهارت خود را به نسل دیگر منتقل نماید انجام شود. همچنین با اعزام اساتید بزرگوار به دوره های افزایش مهارت های عملی به کشورهای صاحب سبک ها و تکنیک های اجرایی می تواند به افزایش بهره و ری در این زمینه منجر گردد.
2-بجای تقسیم بندی گروههای فعلی مانند جنگلداری، مهندسی جنگل میتوان تخصص جنگلداری را به  چهار گروه  حفاظت جنگل شامل حفاظت فیزیکی و فنی، بهره برداری از گیاهان جنگل اعم از چوبی و غیرچوبی،بهره برداری از خدمات جنگل شامل مدیریت پارک و استراحتگاه های طبیعی و گروه آموزش و ترویج و مشارکت مردم در اداره جنگل تقسیم نمود.
جزئیات انشاله بعد.   

نیازمندیهای جدید آموزشی رشته های منابع طبیعی برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی(آوردن فن و حرفه های اشتغال زا در بازار آزاد به مراکز آموزشی دانشگاهی)

تراژدی بیکاری تحصیل کرده های جنگلداری،مرتعداری و آبخیزداری

بررسی اهمیت علل بروز فساد رشوه در مدیریت منابع طبیعی (مطالعه موردی در استان گیلان)

جنگلداری ,های ,جنگل ,دروس ,طبیعی ,دوره ,منابع طبیعی ,طبیعی و ,و گروه ,دروس دوره ,کارشناسی جنگلداری ,دوره کارشناسی جنگلداری

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دانلود فیلم , دانلود فیلم ایرانی , ایران فیلم, جدیدترین فیلم ایرانی, Film jadid خاطرات کاکایوسف rosridesdi Anishtang تولیدی پالتو زنانه ، مانتو ، مانتو اداری ، مانتو مجلسی hophahomi اخبار و اطلاعات استاندارد و مدیریت کیفی مهدی موعود trilcomrungke wechscumicon